Bogoplevelse

Fakta:

Titel: Øland

Forfatter: Dorte Hummelshøj Jakobsen

Genre: Slægtsroman – Del 4

Forlag: Saxo

Udgivet: 2017

Resumé

Denne bog er fjerde del af en serie om Tora Skammelsen. Tora er forfatter, og har fået til opgave at lave en turistbrochure om Herregården Øland i Thy. (At herregården findes og netop ligger i Thy, gør det jo bare endnu mere interessant).

Forfatterinden bliver tilbudt at bo på herregården, imens hun skriver på brochuren, men det går ikke helt som forventet, da der sker flere mystiske ting omkring hende. Hun engagerer sig i stedets spændende, men også dystre fortid, som gemmer på en tragisk historie.

Bogen beskrives som en kortroman, men er også en slægtsroman med elementer af krimi i sin fortælling.

Heltinden Tora er en sej og videbegærlig kvinde (a la Miss Marple i en yngre udgave), som man jo bare må beundre. Når dette er sagt kunne jeg godt have tænkt mig, at personerne omkring hende var lidt mere nuanceret beskrevet, således at både deres gode og dårlige sider, særlige vaner, udseende etc. kommer frem, så karaktererne virker mere helstøbte.

Det kan muligvis skyldes, at bogen er en kortroman og del af en serie, eller forfatteren har mere fokus på fortællingens detaljer og det historiske perspektiv.

Da jeg startede med at læse bogen, blev jeg hurtigt opmærksom på det formfuldendte og varierende danske sprog, som Dorte Hummelshøj Jakobsen anvender. Det er noget, man desværre ikke møder så ofte mere. Af samme grund følte jeg mig på en måde sendt tilbage til min barndoms læseoplevelser, hvor der også lagdes vægt på et velformuleret sprog.

Som siderne vendtes, opdagede jeg også, at der dukkede nogle pudsige og kreative udtryk op såsom:

  • ”Det må være, som når proppen ryger ud af ketchupflasken.”
  • ”… Kickstartet hjernecellerne”
  • Katten ’Kaptajn Klo’ eller ’Rødspætten’

En både sjov og underholdende måde at binde historien sammen på, synes jeg.

Handlingen kunne jeg heldigvis sagtens følge med i, selv om jeg ikke havde læst de 3 forrige bøger. Den første bog ’Huset ved havet’ havde jeg dog fået skimmet og kunne se, at den havde samme opbygning som ’Øland’, hvor den springer frem og tilbage mellem nutid og fortid på den lokalitet, hvor handlingen udspiller sig.

Dette, mener jeg, virker rigtigt godt. De to sideløbende handlinger flettes fint sammen efterhånden. Samtidig er det meget interessant at få lov at smugkigge ind ad vinduerne (sådan føles det faktisk) for at se, hvordan livet blev levet førhen.

For god underholdning og et fint historisk indblik giver jeg hermed ’Øland’ 4 ½ Bogorm ud af 6

Billede2Billede2Billede2Billede2Billede2

Skriv et svar

