Bogoplevelse

Fakta

Titel:          Amerikansk Olie
Forfatter:  Steen Langstrup
Forlag:      2 Feet Entertainment
Udgivet:    2015
Genre:       Novellesamling

Resumé

‘Amerikansk olie’ er en samling noveller om sårbare mennesker i tidens samfund. Der er 20 forskellige noveller, som alle beskriver nogle triste skæbner, men også rummer håb om en bedre fremtid. Nogle rundhåndede stænk af sort humor er også tilsat de dystre fortællinger.

Anmeldelse

‘Amerikansk Olie’  er en noget anderledes bog end ”Ø” af samme forfatter, hvilket jeg lige skulle vænne mig til. Novellerne, som er skrevet i forskellige perioder af Langstrups forfatterskab, virkede noget dystre.
Cirka halvvejs igennem blev jeg mere fortrolig med det socialrealistiske indhold og fandt lidt andre nuancer i historierne. Det er sikkert også smag og behag hvilke noveller, man synes bedst om. Jeg fik nogle favoritter henad vejen.
Løftet” er en af de historier, som får tårerne frem, men heldigvis skaber den også nogle smukke billeder på nethinden, hvor den stakkels lille dreng, indgår en pagt med sig selv og sin søster om at skabe sig en bedre fremtid.
”Den store gevinst”, er både varmhjertet og skrevet med et glimt i øjet. En fortælling, som begejstrer mig, og kalder på læserens empati.
”En helt almindelig dag på Cepos” er en historie, som giver et satirisk billede af en tilfældig ’tænketank’ i Danmark. Det er svært ikke at sidde med et skævt smil, når man læser om en ansat i samme tænketank og hans dilemma med at løse en sag og samtidig forsøge at slippe udenom fredags-matador med kollegaerne.
”Den kærlighed” holdt mig fanget i forundring, mens jeg læste, da jeg ikke helt kunne greje, hvad den ville sige. Jeg nåede både at få ondt af moderen og af sønnen, samt at blive irriteret på dem begge. Heldigvis tog historien en forløsende drejning, da sønnen mødte en thailandsk pige…
”Det sidste besøg” er en smuk novelle, som handler om en ældre alkoholiseret mand, som går døden i møde på en bænk ved en sø. Måden, at Langstrup beskriver mandens sidste syner og tanker på, er gribende, synes jeg.
Som en ekstra lille krølle på samtlige tyve noveller fornemmede jeg undervejs, at flere af personerne blev genbrugt, og det kunne være lidt fristende at forsøge at lægge puslespillet, hvis der altså er en løsning på, hvem, som hører sammen med hvem.
Novellerne er tankevækkende og kræver lidt af læseren. De lægger op til debat og kan med fordel bruges til undervisning.

Jeg har valgt at give ”Amerikansk Olie” 4 ud af 6 Bogorme for oplevelsen

Billede2Billede2Billede2Billede2

Af Merete Lundbeck 
Skriv et svar

